home
history
trucks
Hansa-Lloyd
pictures
passenger cars
Toxopeus
advertenties
summons
links
totem

Hansa-Lloyd Vrachtwagens

De Hansa-Lloyd Werke bouwde al sinds het ontstaan van het bedrijf vrachtwagens. Veel van deze voertuigen werden elektrisch aangedreven. Door de goed lopende verkoop van deze "Electrolastwagen" heeft het bedrijf nog geruime tijd het hoofd boven water weten te houden.
    
Ook werden er trolleybussen gebouwd, eind twintiger jaren raakte het zogenaamde "Obus" net erg populair en werden in diverse steden netten aangelegd.
 


Als Carl Borgward de leiding van het bedrijf in 1929 overneemt, schrapt hij het "Obus" project. Wel worden er nog tot halverwege de dertiger jaren elektrisch aangedreven vrachtwagens gebouwd.
In de tijd dat Carl Borgward de leiding over het bedrijf had  zijn diverse typen vrachtwagens onder de naam Hansa-Lloyd gebouwd.
Het type "LIII" ook wel "Merkur" genoemd werd in 1929 en 1930 gebouwd, het had een 4 cilinder benzinemotor van 55 en later 60 pk en had een laadvermogen van 3 ton.
In 1934 komt de "Merkur III" op de markt, nu met een 6 cilinder dieselmotor met een vermogen van 75 pk, in 1936 wordt dit 85 pk,  en een laadvermogen van 4 ton.
In 1936 wordt de laatste Merkur gebouwd, de "Merkur IV" met een 6 cilinder dieselmotor van 90 pk en een laadvermogen van 5 ton. 
De naam wordt in 1937 gewijzigd in "Hansa 4,5 - 5 Tonner" en heeft dan een vermogen van 100 pk.

Merkur III

Het type "Columbus" was een kleine vrachtwagen, in 1930 en 1931 werd deze geleverd met een 4 cilinder benzinemotor van 36 pk en het laadvermogen was 1,5 ton. In 1934 kwam er een gewijzigde versie met een 6 cilinder benzinemotor van 31 pk en een laadvermogen van 1 ton. In 1936 werd dit 36 pk en een laadvermogen van 1,25 ton. Deze wagen is tot 1937 gebouwd.

 

     
Columbus

Het type "Roland" wordt tussen 1930 en 1932 gebouwd, deze had een 6 cilinder benzinemotor van 80 pk, het laadvermogen was 3,5 ton.

Van het type "Bremen" zijn verschillende uitvoeringen gemaakt. In 1930 komen de "SL 1,5" ofwel de "Bremen I" met een 6 cilinder benzinemotor van 60 pk en de "Bremen II" met een 4 cilinder benzinemotor van 40 pk op de markt. Beide hadden ze een laadvermogen van 1,5 ton.
In 1932 gevolgd door de "Bremen III", nu met een 4 cilinder benzinemotor van 45 pk en een laadvermogen van 2 ton. Een jaar later komt de eerste diesel uitvoering, de "Bremen III D" met een 4 cilinder dieselmotor van 50 pk.
In 1936 sluit de rij zich met de "Bremen IV", leverbaar met een 6 cilinder benzinemotor van 90 pk en een dieselmotor van 55 pk. Deze uitvoeringen waren in verschillende lengten te krijgen en hadden een laadvermogen van 2 tot 2,5 ton.
   
Bremen III                                                              Bremen IV

Een maatje groter was de "Europa" serie, welke in 1930 begint met de "SL 2" ofwel de "Europa I", deze had een 6 cilinder benzinemotor met een vermogen van 65 pk en een laadvermogen van 2 ton en de "Europa II" met een 6 cilinder benzinemotor van 65 pk en een laadvermogen van 2,5 ton. In 1932 wordt het laadvermogen van deze laatste vergroot naar 3 ton en gaat dan "Europa III" heten. In 1933 kan er ook een 6 cilinder dieselmotor van 75 pk worden geleverd.
In 1935 volgt de "Europa IV", leverbaar met een 6 cilinder benzinemotor van 70 pk of de nagenoeg ongewijzigde 6 cilinder dieselmotor van 75 pk. Het laadvermogen blijft 3 ton.
In 1937 komt dan nog de "Europa V" met een 6 cilinder dieselmotor van 82 pk en een laadvermogen van 3,5 tot 4 ton. In 1938 verdwijnt de naam "Europa" en wordt het de Hansa "3,5 - 4 Tonner".
    
Europa III D                                                           Europa IV D               

Tussen 1936 en 1938 wordt ook nog de "Express"gebouwd. Deze bestelwagen had de 4 cilinder benzinemotor uit de Hansa 1100 personenwagen. Het vermogen van deze motor was 27 pk en de wagen had een laadvermogen van 1000 kg.

Express

In 1937, als Carl Borgward Tecklenborg heeft uitgekocht, verdwijnt de naam "Lloyd" uit de type aanduiding, de naam "Hansa" blijft nog tot 1939 bestaan.
Er worden dan nog wel enkele vrachtwagens gemaakt. Dit zijn de "1,5-Tonner" met een 6 cilinder benzinemotor van 47 pk,  de "2,5-Tonner" met een 6 cilinder dieselmotor van 55 pk, de "3-Tonner" met een 6 cilinder benzinemotor van 73 pk, de voorloper van de "B 3000" en de eerder genoemde opvolgers van de Europa en de Merkur.