home
history
trucks
Hansa-Lloyd
pictures
passenger cars
Toxopeus
advertenties
summons
links
totem

Vrachtwagens

  • B 1000  (1947 - 1949). De B 1000 was de lichtste uitvoering in het Borgward vrachtwagen programma. Deze in 1947 geïntroduceerde vrachtauto had een 1394 cc. 4 cilinder benzinemotor van 33 pk en had een laadvermogen van 1.000 kg. In het begin had de auto nog een mechanisch remsysteem, vanaf 1949 werd dit hydraulisch, de productie van deze auto stopte bij 6.669 exemplaren.

        >>>>>

  • B 1250  (1949 - 1952). De B 1250 moet gezien worden als de opvolger van de B 1000, de B 1250 was voorzien van een 1498 cc. 4 cilinder benzinemotor van 48 pk en dubbellucht op de achteras waardoor  het laadvermogen steeg tot 1.250 kg. Met een prijskaartje van DM 7.500,-  waren de B 1250's zo succesvol dat er in 3 jaren 12.007 exemplaren waren gefabriceerd. Van dit type zijn in Nederland nog 5 stuks bekend o.a. een takelwagentje (voormalig Goggomobil importeur), veegwagentje (voormalig gemeente Leeuwarden) en 3 wagens met open laadbakje (o.a. ook met de nieuwe motorkap met horizontale luchtstroken i.p.v. de verticale). Al deze auto's hebben nog originele Nederlandse kentekens.

         >>>>>

  • B 1500 / B 511 (1952 - 1960). Terwijl de productie van bedrijfswagens in Duitsland op volle toeren was, kwam Borgward met een nieuwe wagen in het bedrijfswagen segment tot 1,5 ton. Het nieuwste product, de B 1500, werd in (voor die tijd) enorme aantallen  gefabriceerd. Het laadvermogen was 1600 kg. Leverbaar met een 4 cilinder 1758 cc. benzinemotor van 60 pk of een even grote dieselmotor van 42 pk ging men de strijd aan met de concurrentie zoals Hanomag met de L28 en  Opel met de Blitz. Opel had een gigantisch succes met deze Blitz met de zogeheten "Alligatorschnauze" (krokodillenbek). Dit was in 1954 voor Borgward reden om de B 1500 te moderniseren en deze dezelfde uitstraling mee te geven als de concurrentie.
    Bij dit type waren de koplampen nu in de spatborden gemonteerd i.p.v. los op de spatborden. Het succes was verzekerd en de B 1500 kon weer voor jaren mee. 
    In 1959 werd de typeaanduiding gewijzigd in B 511.
    In totaal werden er 36.760 stuks vervaardigd, inclusief de latere B 1500 F/ B 611, en is hiermee het beste model binnen de Borgward bedrijfswagens geweest.

                >>>>>

  • B 2000 (1951 - 1959). De B 2000 overbrugde het gat tussen de B 1250 en de B 4000/ B 4500, dit voertuig met een laadvermogen van 2000 tot 2500 kg, was voorzien van een hydraulisch remsysteem en leverbaar met een 4 cilinder 2337 cc. benzinemotor van 82 pk en een 3308 cc. dieselmotor van 60 pk, (vanaf 1958 3331 cc. 70 pk). Van de B 2000 werden er in totaal 11.825 gebouwd.

    >>>>>

  • B 2000 A/O ( A=Allrad, O=Ottomotor ) (1955 - 1961) en (1962 - 1968 Büssing). De B 2000 A/O is een model waarmee Borgward de hevige strijd met de overige Duitse vrachtwagenfabrikanten aanging om een vrachtwagen te kunnen leveren welke nodig was voor de o.a. de Duitse Bundeswehr (landmacht). Deze voertuigen welke voorzien waren van een vierwielaandrijving, werden in grote aantallen gebouwd. De wagen was voorzien van een 6 cilinder 2337 cc. (vanaf 1960 2224 cc.) benzinemotor met 82 pk. De opbouw was hoofdzakelijk ingericht als manschappenwagen, echter een klein gedeelte van de productie werd als chassis-cabine geleverd welke naderhand werden voorzien van diverse opbouwen, b.v. als kraanwagen, keukenwagen, commandowagen etc. 
    Nadat Borgward in 1961 failliet was verklaard, nam Büssing de fabriek over en liet dit model daar nog tot 1968 fabriceren, echter zonder het Borgward embleem.
    >>>>>
  • B 2500 / B 522, B 2500 A / B 522 A (A=Allrad) (1954 - 1961). De B 2500 was het lichtste voertuig welke was voorzien van luchtdruk remmen en werd geproduceerd tot aan het einde van het Borgward tijdperk, vanaf 1959 met de aanduiding B 522. Het laadvermogen was 2740 kg. Dit voertuig was voorzien van dezelfde motoren welke in de B 2000 en B 2000 A leverbaar waren. Omdat dit type ook leverbaar was met vierwielaandrijving, werd het ook veelvuldig gebruikt voor brandweervoertuigen en kiepauto's. Er verlieten in totaal 6.047 stuks de fabrieken in Bremen. In Nederland is een B 2500 A bekend. De vierwielaandrijving uitvoeringen zijn o.a. herkenbaar aan de hogere neus in vergelijk met de andere modellen.

             >>>>>

  • B 3000 (1942 - 1950). De B 3000 is het eerste type vrachtwagen wat bij Borgward na de 2e wereldoorlog van de band rolde. In juli 1948 waren er al 2700 stuks geproduceerd. Dit type werd ook al voor de 2e wereldoorlog geproduceerd en tijdens de oorlog werden er zelfs op beperkte schaal vierwiel aangedreven uitvoeringen gefabriceerd. De wagen werd geleverd met een 6 cilinder 3745 cc. benzinemotor van 78 pk of een diesel versie met 4962 cc. van 75 pk. De B 3000  mocht 3400 kg laden, de diesel uitvoering 3125 kg. Prijs in 1948  DM 14.500.- een voor die tijd astronomisch bedrag, in totaal zagen 4641 wagens het levenslicht.

    >>>>>

  • B 4000 / B 533, B 544 (1950 - 1961). Een belangrijk segment binnen de vrachtwagens was de 4 tons klasse, Borgward was ook hierin vertegenwoordigd. Met de B 4000, voorzien van een 6 cilinder 4962 cc. dieselmotor van 85 pk. (vanaf 1952 4962 cc. en 95 pk en vanaf 1957 4997 cc. en 105 pk), kon een laadvermogen van 3500 - 4000 kg gerealiseerd worden. Voorzien van 5 versnellingen kon de reis beginnen, als er dan ook nog een aanhanger cq. oplegger achterhing was het feest compleet, want met 85 - 110 pk en een totaal treingewicht van 15 ton was zowel een stijging als een daling geen pretje en was het zweten geblazen.
    In 1959 werd de typeaanduiding gewijzigd in B 533 voor de 3,5 tons uitvoering en B 544 voor de 4 tons uitvoering. Totaal werden er 7663 stuks van dit type gefabriceerd.

          >>>>>

  • B 4500 / B555, B 4500 A /  B 555 A (1953 - 1961) De B 4500 was in het midden van de 50er jaren de zwaarste vrachtwagen binnen de Borgward groep. Met een laadvermogen van 5.000 kg kon bij gebruik van een aanhangwagen een totaalgewicht van bijna 20 ton worden behaald. Dit type onderscheid zich alleen qua banden en verenpakket van de B 4000, de cabine en chassis waren voor de rest identiek. Alleen de B 4500 was leverbaar met vierwielaandrijving en werd ook veelvuldig als kiepauto gebruikt. Ook de Duitse Bundesgrenzschutz koos een aantal van de vierwiel aangedreven uitvoeringen voor haar wagenpark, de opbouw van deze voertuigen was hoofdzakelijk ingericht als keukenwagen voor in het veld, deze wagens komt men zo nu en dan nog wel eens tegen en zijn te herkennen aan het mangat rechtsboven op de cabine. Er zijn 10449 voertuigen van dit type gefabriceerd.

         >>>>>

  • B 1500 F / B 611 (1957 - 1961). De B 1500 F was de eerste Borgward welke vanaf de fabriek werd geleverd met een zogeheten frontstuurcabine (een rechte voorkant). Het had een laadvermogen van 1650 kg en was uitgerust met een 4 cilinder 1493 cc. benzinemotor van 60 pk of een 1758 cc. dieselmotor van 42 pk.  Vanaf 1959 werd de type aanduiding B 611 gebruikt. Dit model, dat tot aan het eind werd geproduceerd, was leverbaar als pick-up, gesloten bestel en als personenbusje, de BO 611.     

                >>>>>

  • B 622 (1959 - 1961). De B 622 is de grotere broer van de B 611, de cabine werd in dezelfde stijl als die van de B 611 gemaakt. Het laadvermogen van de B 622 was 2850 kg. Van dit type werden er in totaal 2487 stuks gebouwd en waren af fabriek met diverse carrosserieën leverbaar. De aandrijving werd verzorgd door een 3321 cc. 4 cilinder dieselmotor van 70 pk.

    >>>>>

  • B 655 (1959 - 1961). De B 655 is de zwaardere uitvoering van de B 622.  Met een laadvermogen van 5565 kg is dit de sterkste vrachtwagen in de Borgward geschiedenis. Door de moeilijkheden waarin het Borgward concern zich in 1960 bevond, was de afzet van dit type bijzonder moeilijk. Mercedes had met de LP serie een zo groot marktaandeel verworven dat er uit eindelijk maar 470 stuks in 2,5 jaar tijd van de band rolden.

        >>>>>


  • Algemeen: Borgward had tot 1957 geen eigen serieproductie opgezet met een frontstuurcabine. Er was echter wel vraag naar. Hierom werd er van de B 2500, de B 4000  en de B 4500 serie, chassis met een frontstuur geleverd. Een behoorlijk aantal voertuigen ging vanaf de fabriek rechtstreeks naar de carrosseriebouwers waar men ze van een frontstuurcabine voorzag, en zeer bekend verschijnsel op de Duitse wegen waren de zo geheten meubelwagens die een standaard opbouw hadden welke voor elk merk vrachtwagen was geschikt en waar uiteindelijk alleen het embleem op de gril het merk verraadde. Ook werden er tussen 1949 en 1955 buschassis geleverd en wel de BO 2000, BO 2500, BO 3000, BO 4000 en BO 4500. Er zijn ook nog enkele bussen op het B 622 chassis gebouwd.

       <<<<<